معرفی سیستم عامل لینوکس و ورژن های مختلف آن

فهرست

اطلاعات مقاله

  • نویسنده : ایپک
  • تعداد بازدید : 501
  • تاریخ نشر : 2 سال قبل
  • زمان مطالعه : 3.052 دقیقه

مقالات محبوب

دیدگاه های اخیر

برای:
طراحی سایت هنری
2 سال قبل
برای:
بررسی کامل فروشگاه ساز پرستاشاپ (prestoshop)
1 سال قبل
برای:
طراحی سایت شرکتی
11 ماه قبل
برای:
طراحی سایت فروشگاهی
9 ماه قبل
برای:
طراحی سایت فروشگاهی
9 ماه قبل
برای:
طراحی سایت پوشاک
6 ماه قبل
برای:
طراحی سایت پوشاک
6 ماه قبل

معرفی سیستم عامل لینوکس و ورژن های مختلف آن

سیستم عامل لینوکس یکی از محبوب ترین سیستم عامل سازگار و متن باز برای دولوپرها است. این سیستم عامل از نظر مقیاس پذیری، انعطاف پذیری، امنیت نسبت به سایر سیستم عامل های دیگر آن را متمایز نموده است. لینوکس دارای ورژن های مختلفی می باشد که در ابتدا شرکت ها و افراد مختلفی مجموعه ای از آپ ها را در کنار کرنل Compile تولید می کردند


سیستم عامل لینوکس یکی از محبوب ترین سیستم عامل سازگار و متن باز برای دولوپرها است. این سیستم عامل از نظر مقیاس پذیری، انعطاف پذیری، امنیت نسبت به سایر سیستم عامل های دیگر آن را متمایز نموده است. لینوکس دارای ورژن های مختلفی می باشد که در ابتدا شرکت ها و افراد مختلفی مجموعه ای از آپ ها را در کنار کرنل Compile تولید می کردند و در نهایت به صورت یک بسته بکار می برند. با گذشت زمان سه شرکت اقدام به ساخت بسته های منسجم لینوکس به همراه پشتیبانی قوی کردند که شامل موارد زیر می باشد:

انواع سیستم عامل لینوکس

· Redhat

· Debian

· Slackware

با تولید بسته های این شرکت ها تمامی لینوکس که تولید می شوند زیر مجموعه سه محصول این شرکت ها می شوند.

بررسی سیستم عامل لینوکس و ورژن های مختلف آن

ممکن است این سوال برای تان پیش بیاید که سیستم عامل لینوکس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ در واقع یک سیستم لینوکس، سیستم عامل تولید شده از نرم افزارهایی که بر پایه هسته لینوکس است. این سیستم عامل می تواند سخت افزارهای مختلفی از جمله ابر رایانه های بزرگ، رایانه های رومیزی، تلفن همراه، تبلت، مسیریاب را پشتیبانی می کند. در سال ۱۹۷۱ شرکت تلگراف و تلفن آمریکا اقدام به گسترش سیستم عامل unix نمود. Unix به دلیل گران قیمت بودن به آسانی در اختیار تمام مردم نبود.

بنابراین سیستم عامل Linux که شباهت بسیار زیادی به سیستم عامل یونیکس دارد و به عنوان جانشین آن برگزیده شد. توروالدز لینوکس در سال ۱۹۹۱ هسته اصلی لینوکس را ساخت که بعد ها سیستم عامل Linux توسط شرکت های زیادی پشتیبانی شد. از ورژن های سیستم عامل Linux می توان به موارد زیر اشاره نمود:

· اوبونتو (محبوب ترین ورژن لینوکس)

· آرچ لینوکس(مناسب برای توسعه دهندگان و برنامه نویس ان)

· دبیان(مناسب برای مبتدیان)

· کالی لینوکس(مناسب برای تست ها مانیتی)

· فدورا(مناسب برای آموزندگان، خلاقانه نرم افزار)

· لینوکس مینت(مناسب برای آموزندگان، متخصصین)

· مانجارو(مناسب برای مبتدی)

· اپن سوزه(مناسب برای متخصصین متبحر و مبتدیان)

· تیلز(مناسب برای حریم خصوصی یا امنیت)

· زورین او اس(مناسب برای متخصصین و مبتدیان)

کاربرد سیستم عامل لینوکس

 با درک مفهوم سیستم عامل لینوکس، بهتر است با کاربرد این سیستم عامل نیز بیشتر آشنا شوید. به دلیل اینکه این سیستم عامل دارای متن باز است امنیت آن نیز بسیار بالا می باشد. در نتیجه برای کمپانی هایی که نیازمند به امنیت بالایی هستند بسیار کاربردی است. این سیستم عامل به عنوان محبوب ترین محیط و شبکه می باشد. به نحوی که به جرات می توان گفت بیش از ۷۰ درصد از فایروال های بکار رفته در شبکه های دنیا از این سیستم عامل استفاده می کنند. از کاربردهای دیگر این سیستم عامل می توان به تطبیق سیستم عامل با اندروید اشاره نمود که برای کارایی بیشتر نوت بوک ها و افزایش سرعت آنها از این سیستم استفاده می شود.

وظایف هسته سیستم عامل لینوکس

از مهمترین وظایف هسته سیستم عامل لینوکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· زمانبندی

· دسترسی آسان به شبکه رایانه ای

· ذخیره سازی اطلاعات: ذخیره کردن اطلاعات در حافظه ای که با دسترسی تصادفی کار میکند یا ذخیره کردن در حافظه دائمی یا در فایل لینوکس مجازی.

· امنیت: منظور از امنیت، امنیت گروه ها و کاربران مختلف و امنیت منابع می باشد.

· بکار بردن ابزارهای خروجی ورودی رایانه مانند وب کم، کیبورد، موس، فلش و ...

برگزیده ترین ورژن سیستم عامل لینوکس

در حقیقت چیزی به عنوان بهترین و برگزیده ترین سیستم عامل لینوکس وجود ندارد. چرا که هر یک از ورژن های لینوکس، برای هدف خاصی طراحی شده است. در نتیجه فرد باید با توجه به نیاز خود یکی از نسخه های لینوکس را انتخاب کند.

تفاوت ورژن های سیستم عامل لینوکس

ورژن های مختلفی از سیستم عامل لینوکس در دنیا وجود دارد. بسیاری از این ورژن ها از فلسفه خاصی برخوردار هستند. برخی از آنها مانند فدورا اجازه نمی دهد در سیستم عامل نرم افزار های که کد شده است نصب شوند.

برخی دیگر مانند mint نرم افزار های کد شده را پشتیبانی می کند تا کاربران به آسانی به توانند کار کنند. همچنین بسیاری از این ورژن ها از نرم افزار ها و برنامه های پیکر بندی استفاده می کنند تا تنظیمات به آسانی انجام شود. گاهی برخی از این ورژن های برای مدتی طولانی پشتیبانی نمی شوند. برخی نیز برای کامپیوتر های رومیزی و برخی دیگر برای کامپیوتر های شخصی و برخی برای سرورهایی که رابط گرافیکی ندارند در نظر گرفته می شود.

سخن آخر

سیستم عامل لینوکس منعطف و قدرتمند ترین نوع سیستم عامل موجود است. از آنجایی که لینوکس همراه با روابط‌ گرافیکی مختلفی است کار با آن آسان است و به آسانی می توان آن را فرا گرفت. یکی از کاربرد های گستره این سیستم عامل، استفاده از لینوکس- طراح سایت است که قشر های مختلفی از آن استفاده می کنند.

مقالات هاستینگ و سرور
2 سال قبل
ایپک

عاشق برنامه نویسی و طراحی سایت هستم و 8 سال است که در زمینه برنامه نویسی و هوش مصنوعی در حال مطالعه و فعالیت هستم!

مقالات مشابه

طراحی سایت هتل

سایت های هتل و مهمانسرا به منظور رزرواسیون آنلاین ، ارائه اطلاعات دقیقی از هتل و اتاق ها و ... برای هتل داران طراحی میشود ، این مقاله توضیح کاملی درباره طراحی سایت هتل به شما ارائه میدهد.

معرفی کامل نرم افزار Adobe XD

نرم افزار ادوبی XD یکی از نرم افزار های گرافیکی طراحی UI / UX برای سایت ، اپلیکیشن موبایل و ... میباشد که امروزه برای طراحان سایت و گرافیستان سایت از اهمیت بخصوصی برخوردار است.

طراحی سایت آموزشی

سایت های آموزشی با پیشرفت تکنولوژی امروزه مخاطبان زیادی دارد ، در این مقاله به بررسی امکانات سایت های آموزشی ، نحوه سفارش سایت های آموزشی ، انواع سایت آموزشی و .. میپردازیم.

دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید


دیدگاه