سرور مجازی (VPS) چیست؟

فهرست

اطلاعات مقاله

  • نویسنده : ایپک
  • تعداد بازدید : 869
  • تاریخ نشر : 2 سال قبل
  • زمان مطالعه : 3.124 دقیقه

مقالات محبوب

دیدگاه های اخیر

برای:
طراحی سایت هنری
2 سال قبل
برای:
بررسی کامل فروشگاه ساز پرستاشاپ (prestoshop)
1 سال قبل
برای:
طراحی سایت شرکتی
10 ماه قبل
برای:
طراحی سایت فروشگاهی
8 ماه قبل
برای:
طراحی سایت فروشگاهی
8 ماه قبل
برای:
طراحی سایت پوشاک
6 ماه قبل
برای:
طراحی سایت پوشاک
6 ماه قبل

سرور مجازی (VPS) چیست؟

سرور مجازی یا virtual private server به معنی رایانه مجازی در دیتا سنتر است که این سیستم در طول شبانه روز روشن بوده و دارای اینترنت پر سرعت است. Vps یک سرور خصوصی و کاملا اختصاصی می باشد که اینکار با مجازی کردن انجام می شود.


سرور مجازی یا virtual private server به معنی رایانه مجازی در دیتا سنتر است که این سیستم در طول شبانه روز روشن بوده و دارای اینترنت پر سرعت است. Vps یک سرور خصوصی و کاملا اختصاصی می باشد که اینکار با مجازی کردن انجام می شود. به این صورت که یک سیستم به عنوان سرور به چند قسمت تقسیم می شود که برای اهداف مختلفی از آن استفاده می شود.

منظور از سرور در سرور مجازی چیست؟

سرور در عبارت سرور مجازی همانند یک گاو صندوق برای داده ها می باشد یا به عبارت دیگر رازدار اطلاعات شما است. در واقع یک کامپیوتر بسیار نیرومند و مجهز به تکنولوژی پیشرفته که تمام داده ها و فایل ها که بر روی سایت آپلود می شود در این سیستم ذخیره می شود‌ که این رایانه همان سرور است.

زمانی که از طریق مرورگر سیستم خود آدرس سایتی را سرچ می کنید سرور اطلاعات لازم را برای مرورگر ارسال می کند. به این روش سایت شما برای کاربران نمایش داده می شود. حایز اهمیت است سرور تنها داده ها و اطلاعاتی را نمایش می دهد که شما اجازه آن داده اید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی بخشی از سرور اختصاصی است که در این سرور از فناوری مجازی سازی استفاده شده است. در این فناوری، از هر قسمت سخت افزار و فیزیکی سرور، یک نسخه مجازی درست می شود. به بیان ساده تر، زمانی که یک واحد تجاری را اجاره می کنید تمام فضای داخلی واحد به صورت اختصاصی در اختیار شما می باشد. ولی آسانسور، راهرو بین تمام واحد ها مشترک می باشد.

Vps بخش کوچکی از یک سرور است دقیقا همانند یک واحد از یک ‌آپارتمان است. تمام فضای vps به صورت ویژه در اختیار شما می باشد. اما دسترسی به سرور و شبکه همانند راه رو در اختیار کل کاربران و به صورت اشتراکی است.

کاربرد سرور مجازی

سرور مجازی کاربرد های زیادی دارد که در ادامه به بخش کوچکی از آن می پردازیم.

· سایت: اگر دارای وب سایت پر بازدید هستید و هاست توانایی جوابگویی آن را ندارد می توانید از سرور اختصاصی کمک بگیرید. مانند فروشگاه، آموزشگاه مجازی و...

· سایت های برنامه نویس با دسترسی اختصاصی: برخی از سایت ها از فناوری های برنامه نویسی استفاده می کنند. این وب سایت ها برای انجام فعالیت خود نیاز به سرور هاست بالای دارند و باید از vpn استفاده کنند.

· سرویس های اشتراکی: در برخی از سازمان ها از برنامه و سرویس های اشتراکی استفاده می کنند. که امکان دارد برخی شعب این سازمانی از نظر جغرافیای فاصله زیادی با سازمان داشته باشد. بنابراین vps بهترین گزینه برای این شرکت ها می باشد.

· سرویس ایمیل: بیشتر اشخاص، سازمان ها و شرکت ها دارای ایمیل اختصاصی خود هستند. اگر بخواهید یک سرور اختصاصی برای این شرکت ها یا شخص خود داشته باشید. نیازمند به یک سرور مجازی هستید.

· بکار بردن vpn برای بهبود یا کنترل عملکرد سیستم ها بسیار مناسب است.

· به عنوان وسیله ارتباطی ثانویه و کد گذاری کردن داده ها و اطلاعات می توان از vps استفاده کرد.

· فعالیت و کارهایی که به اینترنت پر سرعت نیاز دارد انتخاب vps بهترین گزینه است.

انواع سرور مجازی

سرور مجازی معمولا براساس مدل مجازی سازی، سیستم عامل و فناوری بکار رفته در آن دسته بندی های مختلفی دارد. در ادامه مطلب به انواع vps اشاره خواهد شد:

· Vps لینوکس

· Vps ویندوز

· Vps اختصاصی

· Vps اشتراکی

سرور مجازی خارجی یا ایرانی؟ کدام یک بهتر است؟

بهترین گزینه برای انتخاب سرور مجازی، موقعیت جغرافیایی کاربران vps و منابعی که vps با آنها در ارتباط است. برای مثال اگر کاربران که از vps استفاده می کنند همگی در ایران هستند حتما ایران را انتخاب کنید. اما اگر حجم ترافیکی سرور نسبت به حجم ترافیکی کاربران کشور ایران بیشتر باشد بهتر است از vps خارجی استفاده کنید. اگر انتخاب بین vps خارجی و ایرانی برای شما سخت است حتما از مشاور با تجربه در این حوزه کمک بگیرید.

ارتباط بین امنیت و سرور مجازی

وجود امنیت در سرور مجازی بیشتر به تجربه و آگاهی کافی نیاز دارد. شرکت ارائه دهنده vps فقط می تواند سخت افزار و شبکه سرور را امن نگه دارد. در نتیجه در صورت نداشتن نیروی متخصص و دانش لازم در حوزه سرور خود توصیه می شود حداقل از محافظ های کنترل پنل های vps طراح سایت با مدیریت سرور استفاده کنید. این کنترل پنل ها تا حد زیادی سرور ها را محافظت می کنند.

انتخاب یک سرور مجازی

برا اینکه یک سرور مجازی مناسبی را انتخاب کنید ابتدا باید نیازهای خود را بشناسید. برخی از معیارهایی که برای انتخاب یک vps مناسب لازم است بدانید به شرح زیر می باشد:

· میزان حافظه Ram

· میزان HDD

· قدرت cpu

· موقعیت جغرافیای دیتا سنتر

· اعتبار شرکت ارائه دهنده vps

سخن آخر

شدیدا توصیه می شود که سرور مجازی خود را از شرکت های شناخته شده و معتبر تهیه کنید. همچنین این شرکت ها از پشتیبانی قوی و مناسبی برخوردار باشند.

مقالات هاستینگ و سرور
2 سال قبل
ایپک

عاشق برنامه نویسی و طراحی سایت هستم و 8 سال است که در زمینه برنامه نویسی و هوش مصنوعی در حال مطالعه و فعالیت هستم!

مقالات مشابه

طراحی سایت با المنتور

طراحی سایت با المنتور یکی از روش های طراحی سایت میباشد که امروزه به دلیل امکانات زیاد المنتور و راحتی کار با آن مورد توجه قرار گرفته است.

امنیت سایت چیست؟

امنیت سایت در حقیقت به فرآیندی گفته می‌شود که با رعایت کردن آن می‌توان از دسترسی‌های غیر مجاز و تخریب‌هایی که می‌تواند متوجه یک وبسایت شود جلوگیری کرد. امروز هکرها سعی می‌کنند تا با به کارگیری شیوه‌ها...

طراحی سایت موسیقی

سایت موزیک یا موسیقی به منظور ارائه موسیقی بصورت فروشگاهی و یا دانلودی برای علاقه مندان به موسیقی ، استودیو های موسیقی و ... طراحی میشود ، در این مقاله توضیحاتی درباره امکانات سایت موسیقی و نحوه سفارش...

دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید


دیدگاه